Uw huidige browser heeft updates nodig. Zolang u niet update zullen bepaalde functionaliteiten op de website niet beschikbaar zijn.
Let op: het geselecteerde rooster heeft overlappende bijeenkomsten.
Volgens onze gegevens heb je nog geen vakken behaald.
Je planning is nog niet opgeslagen
Let op! Uw planning heeft vakken in dezelfde periode met overlappend timeslot
Kunst, cultuur en maatschappij
Cursusdoel
- een beter begrip hebben van de belangrijkste maatschappelijke en academische debatten over de begrippen kunst en cultuur in de samenleving;
- kritisch kunnen discussiëren over belangrijke academische teksten over deze concepten
- zich bewust zijn van de huidige ontwikkelingen in het cultuurbeleid (zowel nationaal als internationaal) en de implicaties daarvan voor het culturele veld
- een kleine discoursanalyse kunnen uitvoeren
Vakinhoudelijk
Tevens biedt de cursus een inleiding in het Nederlandse en Europese cultuurbeleid. Dit beleid voor culturele organisaties op verschillende niveaus (lokaal, nationaal en internationaal) een belangrijke context om in te werken, en is in veel gevallen leidend voor het maatschappelijke debat over kunst en cultuur. Naast aandacht voor de concrete beleidsformulering en -implementatie kijken we naar de manier waarop beleid kan worden beschouwd als een discursieve praktijk die zowel het publieke debat aanjaagt als beïnvloedt. Je kan hierbij denken aan (beleids)thema's als internationalisering, diversiteit en inclusie, duurzaamheid, identiteit, erfgoed, kunsteducatie en community.
In de hoorcolleges worden de grotere thema’s uitgewerkt aan de hand van kernauteurs en de belangrijkste beleidsontwikkelingen, in de werkcolleges worden enkele kernteksten uit het theoretische discours nader besproken en bediscussieerd, en in groepsverband aan een analyse gewerkt van de kunst- en cultuurwereld aan de hand van een concrete, zelfgekozen casus.
Werkvormen
Toelichting
Hoorcolleges zijn gericht op kennis overdracht en toelichting op de gelezen teksten. De werkcolleges zijn bedoeld om de studenten actief zelf te laten werken met de behandelde stof. Ze leren onder andere mondeling te presenteren, schriftelijk te argumenteren, en relevante vragen over de stof te stellen.
Bijdrage
Actief deelnemen aan de discussie, voorbereiden van een groepspresentatie en het geven van feedback aan elkaar.
Voorbereiding
Bestuderen van de opgegeven teksten, voorbereiden van vragen over de teksten, uitvoeren van opdrachten en het actief deelnemen in de discussies.
WerkcollegeToetsing
Paper
Verplicht | Weging 60% | Minimum cijfer 5,5 | ECTS 4,5
Het vermogen om een samenhangend paper te schrijven dat is gebaseerd op kwalitatief onderzoek. Het vermogen om theoretische concepten in te zetten voor een analyse van cultuurbeleid en -praktijk.
Referaat
Verplicht | Weging 40% | ECTS 3
De vaardigheid om op inzichtelijke wijze de opzet en de resultaten van kwalitatief onderzoek te presenteren aan een groep.
Ingangseisen en voorkennis
Ingangseisen
Er is geen informatie over benodigde voorkennis bekend.
Voorkennis
Er is geen informatie over ingangseisen bekend.
Voertalen
- Nederlands
Cursusmomenten
Tentamens
Er is geen tentamenrooster beschikbaar voor deze cursus
Verplicht materiaal
Materiaal | Omschrijving |
---|---|
READER | Reader bestaande uit digitaal en gratis verkrijgbare wetenschappelijke artikelen. |
Aanbevolen materiaal
Er is geen informatie over de aanbevolen literatuur bekend
Opmerkingen
Je kunt je voor deze cursus niet inschrijven tijdens de na-inschrijving
Coördinator
dr. A.J.C. Minnaert | A.J.C.Minnaert@uu.nl |
Docenten
dr. M.J. Elahi | m.j.elahi@uu.nl |
T.F. Fluitsma | t.f.fluitsma@uu.nl |
dr. A.J.C. Minnaert | A.J.C.Minnaert@uu.nl |
Inschrijving
Inschrijving
Van dinsdag 30 mei 2023 tot en met vrijdag 23 juni 2023
Inschrijving niet geopend
Permanente link naar de cursuspagina
Laat in de Cursus-Catalogus zien