Uw huidige browser heeft updates nodig. Zolang u niet update zullen bepaalde functionaliteiten op de website niet beschikbaar zijn.
Let op: het geselecteerde rooster heeft overlappende bijeenkomsten.
Volgens onze gegevens heb je nog geen vakken behaald.
Je planning is nog niet opgeslagen
Let op! Uw planning heeft vakken in dezelfde periode met overlappend timeslot
Computergames in context (2024/2025: Periode 2)
Cursusdoel
Er is geen informatie over het cursusdoel bekend.
Vakinhoudelijk
Er is geen informatie over de vakinhoud bekend.
Werkvormen
Werkcollege
Toelichting
In de hoorcollegereeks wordt een breed theoretisch kader geschetst van waaruit computergames en aanverwante game cultuur kunnen worden begrepen en geanalyseerd. In de werkgroepen zijn studenten zowel individueel als in groepsverband actief met het behandelen van de literatuur, het uitvoeren en presenteren van onderzoek, het werken aan het video-essay en het schrijven van de bijhorende eindpaper. Ook is er aandacht voor het vergroten van repertoirekennis van studenten. Aanwezigheid bij de hoor- en werkcolleges is verplicht.
Bijdrage
Kritisch luisteren, het maken van aantekeningen, het stellen van vragen, samenwerken aan groepsopdrachten, discussiëren, debatteren, presenteren, en deelname aan peer review sessies.
Voorbereiding
Ter voorbereiding op de hoor- en werkcolleges bestudeert de student de opgegeven literatuur en maakt hij/zij verschillende opdrachten. De student wordt tevens geacht zijn/haar repertoirekennis te vergroten.
Toetsing
Opdracht
Verplicht | Weging 20% | ECTS 1,5
Voorbereiden op wetenschappelijk onderzoek (opdrachten die toewerken naar de paper).
Opdracht(en) 1
Verplicht | Weging 40% | Minimum cijfer 5,5 | ECTS 3
Video-essay waarin onderzoeksresultaten worden gepresenteerd. Hierbij wordt gelet op academische positionering, de relevantie van de getoonde beelden (analyserend/illustrerend/explorerend/etc.), opbouw en helderheid betoog, en originaliteit en creativiteit van het eindproduct.
Paper
Verplicht | Weging 40% | Minimum cijfer 5,5 | ECTS 3
Een wetenschappelijke analyse van een of meerdere games in de vorm van een paper (waarin oa. gerichte aandacht relevantie, onderzoeksvraag, theoretisch kader, methode, academische vaardigheden). De paper sluit inhoudelijk aan bij het video-essay.
Ingangseisen en voorkennis
Ingangseisen
Er is geen informatie over verplichte ingangseisen bekend.
Voorkennis
Basale kennis hebben van de geschiedenis en theorie van nieuwe media. Daarnaast wordt verondersteld dat je bekend bent met het Chicago of MLA systeem voor het verwijzen naar en annoteren van literatuur; dat je in staat bent om gericht bronnen/literatuur te zoeken en te vinden in de online database van de universiteitsbibliotheek; dat je in staat bent wetenschappelijke teksten te lezen en te verwerken,
Voorkennis kan worden opgedaan met
vervolg veronderstelde voorkennis: dat je een goed gestructureerde middellange tekst kunt schrijven met inzet van wetenschappelijk idioom; dat je weet hoe je een onderzoeksopzet maakt en welke eisen hieraan worden gesteld. Een goede beheersing van het Nederlands (spreken, schrijven en lezen) is vereist. Exchange studenten kunnen in overleg met de docent toetsen in het Engels inleveren. Bovenstaande inhoudelijke kennis kan worden opgedaan in de cursus Inleiding nieuwe media en digitale cultuur.
Voertalen
- Nederlands
Cursusmomenten
Gerelateerde studies
Thema's
-
Creative
- - Creatieve Werkvorm
Tentamens
Er is geen tentamenrooster beschikbaar voor deze cursus
Verplicht materiaal
-
LITERATUURCursus materiaal zal online beschikbaar zijn
Aanbevolen materiaal
Er is geen informatie over de aanbevolen literatuur bekend
Coördinator
dr. M.A.J. Glas | r.glas@uu.nl |
Docenten
dr. M.A.J. Glas | r.glas@uu.nl |
dr. J.F. van Vught | J.F.vanVught@uu.nl |
Inschrijving
Inschrijving
Van maandag 3 juni 2024 tot en met vrijdag 21 juni 2024
Na-inschrijving
Van maandag 21 oktober 2024 tot en met dinsdag 22 oktober 2024
Inschrijving niet geopend
Permanente link naar de cursuspagina
Laat in de Cursus-Catalogus zien