Uw huidige browser heeft updates nodig. Zolang u niet update zullen bepaalde functionaliteiten op de website niet beschikbaar zijn.
Let op: het geselecteerde rooster heeft overlappende bijeenkomsten.
Volgens onze gegevens heb je nog geen vakken behaald.
Je planning is nog niet opgeslagen
Let op! Uw planning heeft vakken in dezelfde periode met overlappend timeslot
Taalbeheersing Nederlands I: Samenhang in tekst en discourse
Cursusdoel
- dat samenhang in teksten en gesprekken organiserende principes kent;
- dat lezers betekenis geven aan een taaluiting door samenhang te construeren met andere taaluitingen
- de samenhang in gesprekken en teksten analyseren;
- een kleinschalig corpusonderzoek opzetten en uitvoeren;
- verslag doen van een corpusonderzoek.
Vakinhoudelijk
Wanneer iemand bijvoorbeeld aan je vraagt: “Wil je het raam open doen?”, is het niet de bedoeling dat je antwoordt met “Ja!”, maar dat je daadwerkelijk het raam opent. Wanneer een docent een onderwijstekst schrijft, is het primair de bedoeling dat de leerlingen de inhoud in de tekst begrijpen en onthouden. Bij een instructietekst om een kast in elkaar te zetten, is het doel dat je er inderdaad in slaagt om van de losse onderdelen een kast te maken. Goede communicatie is effectieve communicatie: bereikt het gesprek of de tekst zijn doel?
Om die vraag te kunnen beantwoorden, kijken we eerst naar enkele organiserende principes in gesprekken en teksten: we structureren onze taaluitingen zodanig dat we de betekenis ervan over kunnen brengen. Bij dat overbrengen denken we na over de ontvanger van onze taaluiting: wat voor relatie hebben we met elkaar, welke kennis en ervaringen heeft de ontvanger, in wat voor situatie bevinden we ons? Kortom, hoe verwerkt de ontvanger de uiting? In de eerste helft van de cursus stellen we dan ook de processen aan de orde waar zowel sprekers als luisteraars, en zowel schrijvers als lezers mee te maken hebben.
Vervolgens bestuderen we in de tweede helft van de cursus communicatie in functionele contexten, dus communicatie waarin doelen gerealiseerd (moeten) worden. De relatie tussen taal en context is tweeledig: de context bepaalt de betekenis van talige uitingen, maar talige uitingen creëren ook zelf de context. Met het oog daarop behandelen we diverse aspecten van communicatie in de samenleving, in organisaties en in de media.
Aanvullende informatie
Luistertaal
In deze cursus is Luistertaal mogelijk. Deze cursus wordt aangeboden in het Nederlands. De cursus staat ook open voor studenten die deze taal vooral receptief beheersen (als luistertaal). Deze studenten kunnen desgewenst in het Engels of Duits deelnemen, en ook toetsonderdelen in die talen afleggen. Als je van luistertaal gebruik wilt maken, neem dan direct na inschrijving contact op met de docent. Let op: als je van luistertaal gebruik maakt, dan wordt deze cursus opgenomen in de profileringsruimte van je opleiding. De cursus kan dan niet gelden als taalspecifieke cursus binnen het major of minor onderdeel van je opleiding.
Early Exit option for international exchange students (5 ECTS)
Exchange students who are required to return to their home university before January, are allowed to choose an Early Exit option for this course. The Early Exit option means that students can finish the course before Christmas break, receiving 5 ECTS for the course. Students must make arrangements with the course coordinator at the start of the course.
Werkvormen
Hoorcollege
Toelichting
Elke week zijn er 6 contacturen. Er is een hoorcollege van 2 uur waarin de stof wordt geïntroduceerd en er zijn twee werkcolleges waarin de stof wordt besproken en verwerkt via opdrachten.
Voorbereiding
De studenten bereiden zich voor op de werkcolleges door de opgegeven literatuur te lezen en de opdrachten te maken.
WerkcollegeToetsing
Schriftelijk tentamen 2
Verplicht | Weging 60% | ECTS 4,5
Verslag 1
Verplicht | Weging 40% | ECTS 3
Ingangseisen en voorkennis
Ingangseisen
Er is geen informatie over verplichte ingangseisen bekend.
Voorkennis
Er is geen informatie over benodigde voorkennis bekend.
Voertalen
- Nederlands
Cursusmomenten
Gerelateerde studies
- Communicatie, Organisatie en interactie
- Honours Nederlandse taal en cultuur
- Honours Taal- en cultuurstudies (GKG richtingen)
- Honours Taal- en cultuurstudies (niet-GKG richtingen)
- Keuzecursussen Talen, literatuur en communicatie
- Liberal Arts & Sciences (vanaf 2019-20)
- Luistertaalcursussen
- Nederlandse taal en cultuur (vanaf 2019-20)
- Nederlandse taal en cultuur (vanaf 2021-22)
- Taal- en cultuurstudies (vanaf 2020-21)
- Taal- en cultuurstudies (vanaf 2021-22)
Tentamens
Type | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|
Schriftelijk tentamen 2 | donderdag 22 december 2022 | 19:00 - 21:00 |
Verplicht materiaal
Materiaal | Omschrijving |
---|---|
BOEK | |
BOEK |
Aanbevolen materiaal
Er is geen informatie over de aanbevolen literatuur bekend
Opmerkingen
LET OP: deze cursus is equivalent aan CI1V13001 Ciw-Taal en communicatie.
Coördinator
dr. J.N. den Ouden | h.denouden@uu.nl |
Docenten
S. Hilhorst | s.hilhorst@uu.nl |
dr. J.N. den Ouden | h.denouden@uu.nl |
dr. M.C.J. Scholman | m.c.j.scholman@uu.nl |
Inschrijving
Inschrijving
Van maandag 30 mei 2022 tot en met vrijdag 24 juni 2022
Na-inschrijving
Van maandag 24 oktober 2022 tot en met dinsdag 25 oktober 2022
Inschrijving niet geopend
Permanente link naar de cursuspagina
Laat in de Cursus-Catalogus zien