Uw huidige browser heeft updates nodig. Zolang u niet update zullen bepaalde functionaliteiten op de website niet beschikbaar zijn.
Let op: het geselecteerde rooster heeft overlappende bijeenkomsten.
Volgens onze gegevens heb je nog geen vakken behaald.
Je planning is nog niet opgeslagen
Let op! Uw planning heeft vakken in dezelfde periode met overlappend timeslot
Effectief communiceren (2024/2025: periode 3)
Cursusdoel
- de belangrijkste theorieën over overtuigingsprocessen;
- methoden om teksten op hun effectiviteit te beoordelen.
- een functionele analyse uitvoeren om de tekst te beoordelen op doelmatigheid;
- een tekst reviseren op grond van de functionele analyse;
- een plus-min-onderzoek uitvoeren om de tekst te beoordelen op afstemming op de doelgroep;
- een tekst reviseren op grond van het plus-min-onderzoek en de coherentieanalyse;
- een kleinschalig experimenteel onderzoek opzetten en uitvoeren;
- verslag doen van de functionele analyse, het plus-min-onderzoek en het experimentele onderzoek;
- een advies uitbrengen over de kwaliteit van de tekst.
Vakinhoudelijk
In deze cursus leer je wat de eigenschappen van deze functionele teksten zijn, je maakt kennis met theorieën over effectieve communicatie en je leert onderzoeken in hoeverre een tekst ook werkelijk het beoogde effect heeft op zijn publiek. We doen dat aan de hand van bestaand tekstmateriaal van een Nederlandse overheids-, gezondheids- of welzijnsorganisatie. Je maakt in deze cursus een bureau-analyse en voert twee lezersonderzoeken uit. Op basis van de informatie die die onderzoeken opleveren, formuleer je een advies waarmee de organisatie haar publieksgerichte tekst kan verbeteren.
Aanvullende informatie
Deze cursus is equivalent aan de cursus Ciw-Optimalisatie van Communicatie (CI2V17004), Ciw-Communicatie, org. en interactie (CI2V14002) en Ned-Instrueren en overtuigen (NE2V13001). Als je één van deze cursussen al afgerond hebt, mag je Effectief communiceren niet volgen.
Luistertaal
In deze cursus is Luistertaal mogelijk. Deze cursus wordt aangeboden in het Nederlands. De cursus staat ook open voor studenten die deze taal vooral receptief beheersen (als luistertaal). Deze studenten kunnen desgewenst in het Engels of Duits deelnemen, en ook toetsonderdelen in die talen afleggen. Als je van luistertaal gebruik wilt maken, neem dan direct na inschrijving contact op met de docent. Let op: als je van luistertaal gebruik maakt, dan wordt deze cursus opgenomen in de profileringsruimte van je opleiding. De cursus kan dan niet gelden als taalspecifieke cursus binnen het major of minor onderdeel van je opleiding.
Werkvormen
Werkcollege
Toelichting
Deze cursus biedt de student een kennismaking met het onderzoek dat erop gericht is communicatie te optimaliseren. Het accent ligt op schriftelijke communicatie in het domein van de gezondheidszorg. In deze cursus werken de studenten in duo's aan de evaluatie en optimalisering van een onderdeel van een website (www.thuisarts.nl).
Bijdrage
1 De student maakt samen met zijn duopartner een planning van de werkzaamheden voor de opdrachten 2 Hij/zij maakt zoveel afspraken als nodig zijn en houdt zich daaraan. 3 Hij/zij voelt zich verantwoordelijk voor het hele werkstuk, en handelt daarnaar.
Voorbereiding
Studenten bereiden zich op de colleges voor, door 1 literatuur te bestuderen en studievragen daarover naar het college mee te nemen 2 de deelopdrachten die voor het desbetreffende college gegeven worden uit te voeren
Toetsing
Digitale toets
Verplicht | Weging 30% | ECTS 2,25
Verslag 1
Verplicht | Weging 30% | ECTS 2,25
Verslag 2
Verplicht | Weging 40% | ECTS 3
Verslag 1: Student is in staat om functionele analyse van een tekst te maken en die tekst op grond daarvan te reviseren Verslag 2: a Student is in staat om een functionele tekst aan de hand van de resultaten van lezersonderzoek te verbeteren b Student is in staat om aan de hand van lezersonderzoek te toetsen of, en in hoeverre de kwaliteit van zijn gereviseerde tekst verbeterd is Tentamen: kennis van en inzicht in de wetenschapsmethoden die bij onderzoek naar tekstkwaliteit gebruikt worden
Verslag 1: week 3 of 4 Verslag 2: week 8 Schriftelijk tentamen: week 7 of 8 (Verslag 1 is een duo-opdracht en een vierde deel van Verslag 2 ook. Driekwart deel van Verslag 2 en het tentamen zijn individuele onderdelen
Ingangseisen en voorkennis
Ingangseisen
Er is geen informatie over verplichte ingangseisen bekend.
Voorkennis
Er is geen informatie over benodigde voorkennis bekend.
Voertalen
- Nederlands
Cursusmomenten
Gerelateerde studies
Thema's
-
Inter cultural
- - Reflectie
-
Interdisciplinary
- - Maatschappelijke relevantie
Tentamens
Type | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|
Digitale toets | vrijdag 14 maart 2025 | 13:30 - 16:30 |
Verplicht materiaal
-
ARTIKELENArtikelen zelf te downloaden uit UB
-
BOEKJoyce Karreman en Renske van Enschot. Tekstanalyse. Methoden en toepassingen (4e druk). Van Gorcum.Tektsanalyse. Methoden en toepassingen. J. Karreman en R. van EnschotISBN: 9789023255604
-
BOEKHans Hoeken, Jos Hornikx en Lettica Hustinx. Overtuigende teksten. Onderzoek en ontwerp (2e druk). Coutinho.Overtuigende teksten. Onderzoek en ontwerp. Hans Hoeken, Jos Hornikx en Lettica HustinxISBN: 9789046903292
-
BOEKD. Janssen en L. van der Deijl. Schrijven voor de wetenschap. Academisch redeneren, structureren, formuleren en reviseren. (1e druk). Coutinho.Schrijven voor de wetenschap. Academisch redeneren, structureren, formuleren en reviseren. D. Janssen en L. van der DeijlISBN: 9789046906965
Aanbevolen materiaal
Er is geen informatie over de aanbevolen literatuur bekend
Coördinator
dr. B.W.E.M. Bekker | b.w.e.m.bekker@uu.nl |
Docenten
dr. B.W.E.M. Bekker | b.w.e.m.bekker@uu.nl |
dr. G.T. Schoenmakers | g.t.schoenmakers@uu.nl |
dr. M.S. Spronck | m.s.spronck@uu.nl |
Inschrijving
Inschrijving
Van maandag 4 november 2024 tot en met vrijdag 22 november 2024
Na-inschrijving
Van maandag 20 januari 2025 tot en met dinsdag 21 januari 2025
Inschrijving niet geopend
Permanente link naar de cursuspagina
Laat in de Cursus-Catalogus zien