Your current browser seems to be outdated. This means that some features of the website are not available. Please update your browser.
Attention: some of the selected courses have overlapping schedules.
According to our information you currently have not yet passed a course
Your planning has not been saved yet
Attention! Your planning has courses in the same period with overlapping timeslots
Views on Dutch Identity: from 'Bataaf' to 'Regenboogpiet' (2024/2025: period 2)
Course aim
* hoe je de constructie van Nederlandse identiteit in een (historische en plaatsgebonden) context kunt plaatsen;
* hoe je daarbij relevante concepten zoals ‘culturele identiteit’, ‘image’, ‘cultural memory’ en ‘ mythe’ kunt begrijpen en toepassen;
* hoe je verschillende media-objecten kunt analyseren vanuit theorieën en methoden rond identiteitsvorming en semiotiek;
* hoe je Nederlandse identiteiten kunt beschrijven cq. benaderen vanuit diverse dimensies;
Course content
In deze cursus staat de vraag centraal hoe Nederlanders (als individu of als groep) naar zichzelf kijken (identiteit) en hoe Nederlandse identiteit zich manifesteert in verschillende culturele uitingsvormen, zoals literatuur, liedteksten, film et cetera. We leggen de cultuurhistorische en theoretische basis waarmee je op zulke vragen kritisch kunt reflecteren.
Je maakt kennis met concepten als ‘culturele identiteit’, ‘image’, ‘culturele herinnering’ en ‘mythe’ om te leren nadenken over de vorming van groepsidentiteiten. We gaan op zoek naar de manieren waarop nationale identiteit in de loop der eeuwen in Nederland voortdurend opnieuw gevormd is: daarvoor lezen en analyseren we tekstuele en visuele representaties van Nederlandse identiteit uit diverse culturele domeinen (denk aan televisieprogramma’s en -commercials, liedteksten, reisverslagen, essays, toneelstukken, romans voor volwassenen en kinderen) en bespreken we factoren die van invloed zijn op de constructie van een zelfbeeld.
De cursus is grofweg chronologisch van opbouw: in de eerste week verkennen we ons wetenschappelijke en maatschappelijke kader en onderzoeken we een eerste toepassing daarvan. In de daaropvolgende weken maken we een reis van Middeleeuwen tot heden. Bij elk tijdvak dat we passeren, vragen we ons af hoe de bewoners van het grondgebied dat wij vandaag als Nederland beschrijven naar zichzelf hebben gekeken, welke beelden van Nederland men toen creëerde, en hoe beelden uit die periode doorwerkten in latere tijden.
Additional information
Luistertaal
In deze cursus is Luistertaal mogelijk. Deze cursus wordt aangeboden in het Nederlands. De cursus staat ook open voor studenten die deze taal vooral receptief beheersen (als luistertaal). Deze studenten kunnen desgewenst in het Engels of Duits deelnemen, en ook toetsonderdelen in die talen afleggen. Als je van luistertaal gebruik wilt maken, neem dan direct na inschrijving contact op met de docent.
Early Exit option for international exchange students (5 ECTS)
Exchange students who are required to return to their home university before January, are allowed to choose an Early Exit option for this course. The Early Exit option means that students can finish the course before Christmas break, receiving 5 ECTS for the course. Students must make arrangements with the course coordinator at the start of the course.
Instructional formats
Seminar
Explanation
Na een introductieweek waarin een theoretische basis wordt gelegd en het hedendaagse debat wordt verkend, reizen we in zes weken van de Middeleeuwen naar het heden. Aan de hand van een wekelijks hoorcollege en een interactief werkcollege - waarin tekstuele en visuele representaties en discussies over identiteit besproken en geanalyseerd - onderzoeken we voor elke periode hoe Nederlandse zelfbeelden werden geconstrueerd en hoe die zelfbeelden doorwerk(t)en in latere periodes.
Contribution
Studenten voeren regelmatig in groepjes onderzoeksopdrachten uit tijdens de werkcolleges. De eerste toets is een presentatie in een duo, over een gezamenlijk geanalyseerde casus.
Preparation
Het lezen en bekijken van de opgegeven stof en het maken van de bijbehorende opdrachten, zie daarvoor de cursushandleiding.
Examination
Assignment(s)
Required | Weight 30% | ECTS 2.25
Presentation
Required | Weight 20% | ECTS 1.5
Prelim
Required | Weight 50% | ECTS 3.75
Inzicht in het concept (culturele) identiteit; inzicht in de manier waarop identiteit gerepresenteerd werd/wordt via literatuur en andere media door de eeuwen heen; vaardigheid om de identiteitsvormende werking van literatuur en media te analyseren; vaardigheid om te reflecteren op onderzoek naar Nederlandse beeld- en identiteitsvorming; vaardigheid om maatschappelijke discussies op het gebied van Nederlandse zelfbeelden te duiden.
De presentaties vinden plaats op de werkcolleges; planning in overleg met de duo's. De opdracht betreft het schrijven van een recensie over een relevante monografie, voor deadline zie studiehandleiding. Het tentamen wordt in principe ingepland in week 8.
Entry requirements and preknowledge
Entry Requirements
You must have at least 45 credits for the category 1 (Bachelor Introduction)
Preknowledge
Algemene historische en letterkundige kennis wordt aanbevolen. Als je twijfelt of je over voldoende voorkennis beschikt, raden wij je dringend aan contact op te nemen met de cursuscoördinator.
Prerequisite knowledge can be obtained through
Letterkundecursussen uit de basispakketten Nederlands: Nederlandstalige teksten en culturen 1750-heden, Nederlandstalige teksten en culturen 1500-1800 en Nederlandstalige teksten en culturen 1150-1550.
Languages
- Dutch
Course Iterations
Related studies
Themes
-
Inter cultural
- - Cultural/national identity
-
Open Society, Diversity
- - Diversity
- - Migrants in Society
Exams
Type | Date | Time | Location |
---|---|---|---|
Prelim | Tuesday 14 January 2025 | 17:15 - 20:15 |
Required Materials
-
LIT LIJSTLiteratuurlijst wordt voorafgaand aan de cursus bekendgemaakt; de meeste teksten zijn digitaal beschikbaar of staan op de collegeplank.
Recommended Materials
No information available on the recommended literature
Coördinator
L.J. Ham | l.j.ham@uu.nl |
Lecturers
L.J. Ham | l.j.ham@uu.nl |
dr. T.A.J. Maas | t.a.j.maas@uu.nl |
Enrolment
Enrollment
From Monday 3 June 2024 up to and including Friday 21 June 2024
Late enrollment
From Monday 21 October 2024 up to and including Tuesday 22 October 2024
Enrollment closed
Permanent link to course page
Show in the Course-Catalog