Uw huidige browser heeft updates nodig. Zolang u niet update zullen bepaalde functionaliteiten op de website niet beschikbaar zijn.
Let op: het geselecteerde rooster heeft overlappende bijeenkomsten.
Volgens onze gegevens heb je nog geen vakken behaald.
Je planning is nog niet opgeslagen
Let op! Uw planning heeft vakken in dezelfde periode met overlappend timeslot
Geschiedenis van de wiskunde
Cursusdoel
Vakinhoudelijk
Bij deze cursus krijg je de kans om een aantal vaardigheden te ontwikkelen die bij andere wiskundevakken minder aan bod komen, zoals het schrijven van een tekst, literatuur zoeken en ernaar verwijzen, argumenteren op grond van minder exacte gegevens (dwz: minder exact dan in de definitie-stelling-bewijs structuur die je gewend bent), en samenwerken aan een eindproduct. Dit zijn belangrijke vaardigheden bij het schrijven van een bachelorscriptie bij Wiskunde en deze cursus is daarom een goede voorbereiding daarop. Zie ook https://www.staff.science.uu.nl/~wepst101/wisb382/index.html.
Het vak Geschiedenis van de Wiskunde is een keuzevak voor wiskundestudenten. Het vak is voor een brede groep studenten aan te raden, in het bijzonder voor studenten die de educatieve richting op willen gaan. Zie voor meer informatie over de studiepaden de studentenwebsite.
Leerdoelen:
Aan het eind van de cursus heeft de student kennis van de belangrijkste ontwikkelingen die zich in de wiskunde hebben voorgedaan.
- De student kent specifieke verschillen tussen wiskunde nu en in een nader aangegeven eerdere periode.
- De student heeft inzicht in de factoren die de ontwikkeling van wiskunde als vak beïnvloeden.
- De student onderkent het gevaar van het gebruik van internetbronnen.
- Historische bronnen (zo nodig in vertaling) interpreteren.
- Zelfstandig literatuur verzamelen over een historisch-wiskundig onderwerp of persoon, gebruikmakend van o.a. daartoe dienende hulpmiddelen.
- Op basis van kritisch literatuuronderzoek een verslag produceren, waarin zowel aan de historische context als aan de wiskundige inhoud van het onderwerp recht wordt gedaan.
- In het verslag op de juiste wijze naar gebruikte literatuur verwijzen en de relevantie van het verslag voor moderne wiskund(ig)e(n) aangeven.
- Begrijpelijk en (bijna) foutloos Nederlands schrijven.
- De student ziet wiskunde als een vak dat in ontwikkeling is, en onderkent (vroegere) maatschappelijke invloeden op die ontwikkeling.
- De student ontwikkelt een kritische houding ten aanzien van zelfgeschreven teksten en die van anderen.
- De student is in staat om samen met anderen een samenhangende tekst te produceren.
- Er is 6 uur collegetijd per week waarin een mix van hoorcollege, discussie, workshop, presentatie.
- Excursie naar de Leeszaal Bijzondere Collecties van de Universiteitsbibliotheek.
- Huiswerkopgaven en opdrachten, deels ter verwerking van de collegestof en deels gericht op schrijf- of zoekvaardigheden.
- Studenten lezen artikelen uit de vakliteratuur en bespreken die in de klas.
- Studenten schrijven in koppels een afsluitend verslag.
Toetsing:
Om een tentamenresultaat voor deze cursus te krijgen, moet je aan de volgende eisen voldoen:
- Voldoende aanwezigheid bij de bijeenkomsten(max 2 keer afwezig),
- Maken en inleveren van alle opgegeven opdrachten,
- Lezen van opgegeven artikelen en deelname aan discussie erover,
- Bijdragen aan groepspresentatie,
- Schrijven van een verslag in groepjes van twee studenten,
- Deelname aan eindgesprek over verslag en cursus.
- Het verslagcijfer, presentatiecijfer en gemiddeld opdrachtcijfer moeten alle ten minste 5 zijn. De weging in het eindcijfer is respectievelijk 1/3, 1/6, 1/2.
- In de meeste gevallen zal het gesprek geen aanleiding geven dit cijfer aan te passen, maar dat kan wel in uitzonderlijke gevallen.
- Indien het verslag als enige onderdeel reparatie behoeft, zal het eindcijfer uitsluitend bepaald worden door het cijfer voor het verslag na reparatie.
Herkansing en inspanningsverplichting:
Inspanningsverplichting: studenten dienen te voldoen aan de eisen vermeld onder Toetsing.
Herkansing: Indien aan de inspanningsverplichting is voldaan, maar een of meer van de drie onderdelen waaruit het eindcijfer wordt bepaald onvoldoende zijn, wordt voor de betreffende onderdelen een reparatie-opdracht verstrekt.
Taal van het vak:
De voertaal van dit vak is Nederlands.
Werkvormen
Werkcollege
Toetsing
Eindresultaat
Verplicht | Weging 100% | ECTS 7,5
Ingangseisen en voorkennis
Ingangseisen
Er is geen informatie over verplichte ingangseisen bekend.
Voorkennis
Bijvakstudenten dienen de hieronder vermelde voorkennis serieus te nemen en te beschouwen als ingangseis, om teleurstelling te voorkomen. Studenten moeten een zekere wiskundige rijpheid en flexibiliteit hebben zoals die wordt verkregen in het eerste jaar van de opleiding Wiskunde (en Toepassingen) of de eerste twee jaren van Natuurkunde. Studenten van andere opleidingen moeten tenminste het vak Bewijzen in de Wiskunde hebben gevolgd en tenminste nog een ander basis Wiskundevak.
Voertalen
- Nederlands
Cursusmomenten
Gerelateerde studies
- Informatica en wiskunde vanaf 2019-2020
- Informatica en wiskunde vanaf 2022-2023
- Informatica en wiskunde vanaf 2024-2025
- Minor Wiskunde
- Natuurkunde en Wiskunde 2023-2024
- Natuurkunde en wiskunde vanaf 2019-2020
- Natuurkunde en wiskunde vanaf 2020-2021
- Natuurkunde en Wiskunde vanaf 2024-2025
- Wiskunde en Economie vanaf 2022-2023
- Wiskunde en Economie vanaf 2024-2025
- Wiskunde vanaf 2019-2020
- Wiskunde vanaf 2022-2023
- Wiskunde vanaf 2024-2025
Tentamens
Er is geen tentamenrooster beschikbaar voor deze cursus
Verplicht materiaal
Materiaal | Omschrijving |
---|---|
DICTAAT | Zie website http://www.staff.science.uu.nl/~wepst101/wisb382/index.html |
Aanbevolen materiaal
Er is geen informatie over de aanbevolen literatuur bekend
Coördinator
Onbekend | - |
Docenten
Onbekend | - |
Inschrijving
Inschrijving
Van maandag 4 november 2024 tot en met vrijdag 22 november 2024
Na-inschrijving
Van maandag 20 januari 2025 tot en met dinsdag 21 januari 2025
Inschrijving niet geopend
Permanente link naar de cursuspagina
Laat in de Cursus-Catalogus zien