Uw huidige browser heeft updates nodig. Zolang u niet update zullen bepaalde functionaliteiten op de website niet beschikbaar zijn.
Let op: het geselecteerde rooster heeft overlappende bijeenkomsten.
Volgens onze gegevens heb je nog geen vakken behaald.
Je planning is nog niet opgeslagen
Let op! Uw planning heeft vakken in dezelfde periode met overlappend timeslot
Research Design and Analysis
Cursusdoel
Kennis en inzicht:
- Na afloop van de cursus kan de student:
- het belang en de relevantie van het eigen onderzoek toelichten;
- de meest recente onderzoeksontwikkelingen van het onderzoek uitleggen aan medestudenten en het grote publiek;
- de mogelijkheden en de beperkingen van verschillende (project specifieke) technieken onderscheiden;
- de voor- en nadelen van open science en de ambities van de universiteit met betrekking tot open science benoemen.
Vaardigheden:
- Na afloop van de cursus kan de student:
- een experiment ontwerpen ter beantwoording van de zelf geformuleerde onderzoeksvraag;
- ruwe data selecteren, verwerken en interpreteren (inclusief de juiste statistische beschouwing) om de onderzoeksvraag te beantwoorden en nieuwe inzichten en hypotheses te formuleren;
- data verwerken met behulp van spreadsheetprogramma’s en vertalen naar overzichtelijke tabellen en figuren;
- rapporteren over de verschillende onderzoeksresultaten en conclusies naar medestudenten en lekenpubliek;
- het werk (ontwerp, onderzoeksresultaten en manuscript) van anderen kritisch beoordelen en voorzien van feedback;
- ontvangen feedback verwerken om tot een verbeterd product te komen.
- Na afloop van dit cursus heeft de student:
- een kritische houding ten opzichte van eigen en andermans werk;
- een kritische en integere houding ten opzichte van onderzoeksresultaten en analysemethoden;
- besef van de ethische aspecten die verbonden zijn aan het eigen onderzoek.
Vakinhoudelijk
Ingangseisen
Deze cursus kan gevolgd worden door studenten in het 3e jaar van de opleiding Biologie. Het gevolgd hebben van Moleculair genetische onderzoekstechnieken (MGOT) en de Cel is aangeraden.
Studiepad
De cursus Research Design and Analysis (B-B3RDA21) is een volwaardig theoretisch alternatief voor Molecular Cell Research en past dus bij het Celbiologie en Neurobiologie studiepad.
Inhoud
In deze cursus doorlopen studenten de onderzoekscyclus met een speciale aandacht voor het opzetten en verantwoorden van experimenten en de verwerking van onderzoeksresultaten. Vanuit verschillende onderzoeksdisciplines worden projecten, manuscripten en (ruwe) data aangeboden, zoals deze ook beschikbaar zijn in een open onderzoekscultuur (open science). De studenten maken kennis met het nut en het belang van een open onderzoekscultuur.
Aan het begin van de cursus ontvangen de studenten een casus. Geïnspireerd door deze casus formuleren studenten in kleine groepjes (3-4 studenten) een probleemstelling, onderzoeksvraag en hypothese en stellen een gedetailleerd onderzoeksplan op. Het onderzoeksplan wordt voorzien van (peer)feedback en nadat het onderzoeksplan is goedgekeurd krijgen de studenten toegang de ruwe data van een experiment dat (gedeeltelijk) overeenkomt met de experimenten beschreven in het onderzoeksplan. De studenten gaan de ruwe data zelf verwerken en interpreteren en vertalen tot overzichtelijke tabellen, figuren en conclusies. Studenten krijgen de kans om de onderzoeker te adviseren over de interpretaties en de verwerking van de resultaten en vervolgonderzoek. De resultaten worden gepresenteerd aan de onderzoeker en medestudenten en gerapporteerd in de vorm van een wetenschappelijk artikel. Net als in een open onderzoekscultuur, is het in deze cursus belangrijk de resultaten te organiseren en te vertalen zodat deze ook toegankelijk en begrijpelijk zijn voor het publiek.
Onderwijsvormen
De cursus kent een online leeromgeving. Dat betekent dat sommige onderwijsmaterialen online worden aangeboden en dat de student verschillende opdrachten online maakt. Verder bestaat de cursus uit een aantal kleinschalige groepsbijeenkomsten en werkgroepen.
Toetsing
- Wetenschappelijk artikel (40%)
- Feedback (20%)
- Presentatie (20%)
- Inzet (20%)
Voor elk onderdeel moet minimaal een 5,5 gehaald worden om de cursus met een voldoende af te sluiten
Werkvormen
Hoorcollege
Werkcollege
Toetsing
Eindresultaat
Verplicht | Weging 100% | ECTS 7,5
Ingangseisen en voorkennis
Ingangseisen
Er is geen informatie over benodigde voorkennis bekend.
Voorkennis
Deze cursus kan gevolgd worden door studenten in het 3e jaar van de opleiding Biologie. Het gevolgd hebben van Moleculair genetische onderzoekstechnieken (MGOT) en de Cel is aangeraden. Deze cursus behoort niet tot specifieke studiepaden en heeft een verbredend karakter, maar zal wel een moleculaire/cellulaire karakter hebben inslag kennen.
Voertalen
- Nederlands
Cursusmomenten
Tentamens
Er is geen tentamenrooster beschikbaar voor deze cursus
Verplicht materiaal
Er is geen informatie over de verplichte literatuur bekend
Aanbevolen materiaal
Er is geen informatie over de aanbevolen literatuur bekend
Opmerkingen
2x24 personen
Coördinator
dr. M. Harterink | M.Harterink@uu.nl |
Docenten
dr. A.E.D. Chaigne | a.e.d.chaigne@uu.nl |
dr. M. Harterink | M.Harterink@uu.nl |
Inschrijving
Inschrijving
Van maandag 31 oktober 2022 tot en met vrijdag 25 november 2022
Na-inschrijving
Van maandag 23 januari 2023 tot en met dinsdag 24 januari 2023
Inschrijving niet geopend
Permanente link naar de cursuspagina
Laat in de Cursus-Catalogus zien