Uw huidige browser heeft updates nodig. Zolang u niet update zullen bepaalde functionaliteiten op de website niet beschikbaar zijn.
Let op: het geselecteerde rooster heeft overlappende bijeenkomsten.
Volgens onze gegevens heb je nog geen vakken behaald.
Je planning is nog niet opgeslagen
Let op! Uw planning heeft vakken in dezelfde periode met overlappend timeslot
Interculturele communicatie
Cursusdoel
- de verschillende linguïstische en communicatie-kundige benaderingen op het gebied van interculturele communicatie beschrijven, vergelijken en toepassen.
- een onderzoek opzetten naar interculturele communicatie in massacommunicatie (film, televisie, pers), publiekscommunicatie, face-to-face of digitale communicatie.
- onderzoeksresultaten toepassen ten behoeve van verbetering van intercultureel begrip.
- reflecteren op de invloed en gevolgen van verschillende culturele achtergronden op professionele en persoonlijke communicatie.
Vakinhoudelijk
Aanvullende informatie
Deze cursus is equivalent aan de volgende cursussen:
Cultuur, communicatie en diversiteit (CI2V14004);
Research Methods Intercultural Communication (TL3V20001).
Als je één van deze cursussen al afgerond hebt, mag je Interculturele communicatie niet volgen vanwege teveel inhoudelijke overlap.
Voor studenten LAS en TCS die deze cursus volgen als deel van het kernpakket van hun hoofdrichting geldt een verplichte voorbereiding. Informatie: https://tcs.sites.uu.nl/
Luistertaal
In deze cursus is luistertaal mogelijk. Deze cursus wordt aangeboden in het Nederlands. De cursus staat ook open voor studenten die deze taal vooral receptief beheersen (als luistertaal). Deze studenten kunnen desgewenst in het Engels deelnemen, en ook toetsonderdelen in die taal afleggen. Als je van luistertaal gebruik wilt maken, neem dan direct na inschrijving contact op met de docent. Let op: als je van luistertaal gebruik maakt, dan wordt deze cursus opgenomen in de profileringsruimte van je opleiding. De cursus kan dan niet gelden als taalspecifieke cursus binnen het major of minor onderdeel van je opleiding.
Werkvormen
Toelichting
Kennismaking met theorieën over interculturele en meertalige communicatie in verschillende contexten, delen van de cursus worden verbonden
WerkcollegeToelichting
Verdiepen en toepassen van onderzoeksliteratuur, analyse- en reflectieopdrachten bespreken, onderzoek opzetten en uitvoeren.
Bijdrage
Van deelnemers wordt verwacht dat ze zich in samenwerking professioneel op stellen (afspraken maken over samenwerking, elkaar aanspreken op afspraken, etc.).
Voorbereiding
Van de deelnemers wordt verwacht dat zij zich degelijk voorbereiden op de bijeenkomsten, d.w.z. literatuur bestuderen en opdrachten voorbereiden. Over de aard van de voorbereiding worden nadere afspraken gemaakt.
Toetsing
Nota
Verplicht | Weging 30% | ECTS 2,25
Opdracht
Verplicht
Presentatie
Verplicht | Weging 20% | Minimum cijfer 5,0 | ECTS 1,5
Tentamen
Verplicht | Weging 50% | Minimum cijfer 5,5 | ECTS 3,75
Tentamen: Kennis van de behandelde literatuur, analyseopdrachten Nota: Onderzoeksvaardigheden
Ingangseisen en voorkennis
Ingangseisen
Er is geen informatie over verplichte ingangseisen bekend.
Voorkennis
Er is geen informatie over benodigde voorkennis bekend.
Voertalen
- Nederlands
Cursusmomenten
Gerelateerde studies
Thema's
-
Inter cultural
- - Interculturele communicatie
- - Multiculturalisme
Tentamens
Type | Datum | Tijd | Locatie |
---|---|---|---|
Tentamen | vrijdag 1 november 2024 | 11:00 - 13:00 |
Verplicht materiaal
Materiaal | Omschrijving |
---|---|
ARTIKELEN | • Jones, M. L. and Alony, I.: The cultural impact of information systems – through the eyes of Hofstede – a critical journey. Issues in Informing Science and Information Technology, 2007, 4, 407-419. • Jackson, Jane. (2014). Introducing language and intercultural communication. Abingdon, UK: Routledge. Hieruit hoofdstuk 7: Etnocentrism and Othering, 157-178 • Shadid, W. (2005). Berichtgeving over moslims en de islam in de westerse media: Beeldvorming, oorzaken en alternatieve strategieën. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 33(4), 330-346 • Nortier, Jacomine (2015). De rol van codewisseling in conversaties, zowel in gesproken taal als in gesprekken op internet., in: Praagse Perspectieven, 2 oktober 2015. • Smets, Younes, Dohmen, Boersma en Brouwer (2016). Sociale media in en rondom de vluchtelingennoodopvang bij Nijmegen. Mens & Maatschappij, Volume 92, Issue 4, dec 2017, p. 395 - 420 • Brandt, A. & K. Mortensen (2016). Conversation Analysis. In: Zhu Hua (Ed.) |
ARTIKELEN | vervolg: • Messelink, A. & Thije, J.D. ten (2012). Unity in Super-diversity: European capacity and intercultural inquisitiveness of the Erasmus generation 2.0. Dutch Journal for Applied Linguistics, 1(1), 81-101. (download het artikel hier: http://www.jantenthije.eu/articles/) • Houtkoop, Hanneke, and Tom Koole. Hoofdstuk 7: Interactionele sociolinguistiek, uit: Taal in actie: hoe mensen communiceren met taal. Coutinho, 2000 • Dan Moulin (2011) Giving voice to ‘the silent minority’: the experience of religious students in secondary school religious education lessons, British Journal of Religious Education, 33:3, 313-326 • Tekst over interculturele competentie, te vinden op het Edina platform: https://edinaplatform.eu/intercultural-competencies/inleiding/interculturele-competentie |
ARTIKELEN | Rings, G., & Rasinger, S. (2022). The Cambridge introduction to intercultural communication. Cambridge, Cambridge University Press. |
Aanbevolen materiaal
Materiaal | Omschrijving |
---|---|
BOEK | Hua, Zhu (2019) Exploring Intercultural Communication: Language in Action. Routledge |
Coördinator
B. Vertommen | B.Vertommen@uu.nl |
Docenten
M.S. Ismangil | m.s.ismangil@uu.nl |
B. Vertommen | B.Vertommen@uu.nl |
Inschrijving
Inschrijving
Van maandag 3 juni 2024 tot en met vrijdag 21 juni 2024
Na-inschrijving
Van maandag 19 augustus 2024 tot en met dinsdag 20 augustus 2024
Inschrijving niet geopend
Permanente link naar de cursuspagina
Laat in de Cursus-Catalogus zien