Uw huidige browser heeft updates nodig. Zolang u niet update zullen bepaalde functionaliteiten op de website niet beschikbaar zijn.
Let op: het geselecteerde rooster heeft overlappende bijeenkomsten.
Volgens onze gegevens heb je nog geen vakken behaald.
Je planning is nog niet opgeslagen
Let op! Uw planning heeft vakken in dezelfde periode met overlappend timeslot
Grondslagen van recht (2024/2025: periode 1)
Cursusdoel
Na afloop van de cursus:
* heeft de student, vanuit een rechtsfilosofisch en rechtstheoretisch perspectief, kennis en begrip van, en inzicht in, de fundamentele wetenschappelijke vragen betreffende: de aard van het recht, de relatie tussen recht en moraal en recht en samenleving, het hoe en het waarom van rechterlijke rechtsvorming, en de relatie tussen verschillende kernwaarden van de Nederlandse rechtsorde (zoals vrijheid en gelijkheid) en opvattingen over de democratische rechtsstaat.
* beschikt de student tevens over parate juridische kennis betreffende de betekenis van rechtsregels, rechtsgebieden, rechtsbronnen, interpretatiemethoden en kernwaarden van de democratische rechtsstaat.
2. Contextuele inbedding
Na afloop van de cursus heeft de student, vanuit een rechtsfilosofisch en rechtstheoretisch perspectief:
* inzicht in de maatschappelijke context van de fundamentele vragen over het recht.
* inzicht in de wetenschappelijke verdieping van de vragen over het recht op basis van primaire wetenschappelijke literatuur (al dan niet in aansluiting op de maatschappelijke context).
3. Algemene academische en juridische vaardigheden
Na afloop van de cursus:
* is de student in staat om relevante informatie uit aangeboden wetenschappelijke literatuur te selecteren te ordenen en te verwerken in een eigen betoog, waarbij dwarsverbanden worden gelegd tussen de literatuur.
* is de student in staat naar juridische en wetenschappelijke bronnen te verwijzen en op correcte manier te verwerken in een eigen geschreven tekst
* is de student in staat om zelf positie in te nemen met betrekking tot rechtsfilosofische discussies en fundamentele rechtsbegripen, en deze positie te onderbouwen met argumenten
* is de student in staat om een (meta)juridisch onderzoek uit te voeren op basis van een gegeven onderzoeksvraag en structuur, en dit te presenteren in een geschreven betoog
* is de student in staat om rechtspraak te analyseren en te evalueren.
Vakinhoudelijk
De fundamentele wetenschappelijke vragen waarover studenten kennis, begrip en inzicht verkrijgen hebben betrekking op de vraag wat recht is, in hoeverre recht noodzakelijk is voor sociale orde, wat de relatie is tussen recht en moraal en recht en samenleving, over de bepaaldheid en onbepaaldheid van het recht en de rol van de rechter, en wat de verhouding is tussen recht en rechtvaardigheid tegen de achtergrond van de kernwaarden vrijheid en gelijkheid die aan het Nederlandse recht ten grondslag liggen. De vragen worden geplaats in de hedendaagse maatschappelijke context. Deze context is méér dan alledaagse kennis en wordt verwetenschappelijkt op basis van primaire wetenschappelijke literatuur.
Het onderwijs wordt aangeboden in een vaste structuur. Een onderwijsweek start op de maandag met een hoorcollege, gevolgd door een werkgroep en een digitale opdracht op de dinsdag, woensdag of donderdag en wordt afgesloten met een evaluatiecollege op de vrijdag. De spreiding van de contacturen in een onderwijsweek wordt gefaciliteerd door een online omgeving die als brug fungeert tussen die contacturen. In die omgeving kunnen studenten terecht voor het studiemateriaal (de literatuur en de opdrachten), de digitale opdrachtenen videoregistraties van de hoorcolleges. Het stimuleert studenten elke dag met de cursus bezig te zijn en zo in een studieflow te komen.
De cursus heeft twee toetsmomenten: een schrijfopdracht (30%) en een eindtoets, bestaande uit multiple choice vragen en open kennis- en inzichts en toepassings vragen (70%).
Studenten bekwamen zich, op niveau 1, in waardering, verwerking en ordening van wetenschappelijke literatuur; in het verwijzen naar wetenschappelijke en juridische bronnen via adequate bronverwijzing; in het uitvoeren van een (meta)juridisch onderzoek op basis van een gegeven onderzoeksvraag en structuur; algemene academische analytische vaardigheden; het analyseren en evalueren van rechtspraak; argumentatievaardigheden; en reflectieve en professionele vaardigheden.
De cursus krijgt zijn vervolg in Perspectieven op recht. Daar wordt voortgebouwd op de thematiek van recht en rechtvaardigheid tegen de achtergrond van de drie kernwaarden en worden naast de normatieve en conceptuele typen van vragen ook de empirische en rechtsinterpretatieve vragen geïntroduceerd.
Literatuur
De literatuur voor de cursus omvat onder meer de boeken Hoofdlijnen, Achtergronden, Vaardigheden uit de serie Grondslagen van het recht. Overige literatuur wordt via de digitale leeromgeving beschikbaar gesteld.
De structuur van het onderwijs
Het onderwijs kent een vaste structuur. Een typische onderwijsweek bestaat uit een hoorcollege (twee uur) op maandag, een werkgroep (twee uur) op dinsdag, woensdag of donderdag, een digitale opdracht (een uur) op dinsdag, woensdag of donderdag en een afsluitend verdiepingscollege (twee uur) op vrijdag.
Op het hoorcollege wordt de hoofdvraag van die week geïntroduceerd, toegelicht en uitgediept.
In de werkgroep gaan studenten met de fundamentele vraag aan de slag op basis van de voorgeschreven literatuur en opdrachten. De literatuur wordt voorafgaande aan de werkgroep bestudeerd en de opdrachten worden voorbereid en worden vervolgens in de werkgroep besproken.
Tijdens de digitale opdracht staat de ontwikkeling van juridische vaardigheden centraal.
In het evaluatiecollege op vrijdag vatten we de thematiek samen en trekken we conclusies: wat hebben we geleerd en wat is de relevantie ervan? Tevens wordt er ingegaan op verschillende aspecten van schrijvaardigheid om studenten extra handvatten te bieden bij het schrijven van hun eerste academische paper.
Deze onderwijsstructuur wordt ondersteund door de digitale leeromgeving in Blackboard. In deze omgeving staan de weekthema’s verder uitgewerkt met de verplichte literatuur, opdrachten en ander aanvullend materiaal. De weekstructuur kan schematisch vorm worden gegeven
Werkvormen
Welkomstbijeenkomst
Ik ben herhaler - timeslot C
Verdiepingscollege in timeslot D
Werkgroep
minor-/bijvakstudent -timeslot C
Toetsing
Digitale eindtoets
Verplicht | Weging 70% | Minimum cijfer 1,0 | ECTS 5,25
Opdracht
Verplicht | Weging 30% | Minimum cijfer 1,0 | ECTS 2,25
Studenten krijgen algemene feedback op in tweetallen te maken deelopdrachten. Op de eindversie van de paper geeft de docent schriftelijke en desgewenst mondelinge gerichte feedback.
Ingangseisen en voorkennis
Ingangseisen
Er is geen informatie over verplichte ingangseisen bekend.
Voorkennis
Er is geen informatie over benodigde voorkennis bekend.
Voertalen
- Nederlands
Cursusmomenten
Gerelateerde studies
- Liberal Arts & Sciences (vanaf 2019-20)
- Minor Inleiding in het recht voor niet-juristen
- Minor Theorie van het recht voor niet-juristen
- Multidisciplinair (start 2014 en eerder)
- Multidisciplinair (start 2015 en later)
- Notarieel (start 2014 en eerder)
- Notarieel (start 2015 en later)
- Toga (start 2014 en eerder)
- Toga (start 2015 en later)
Tentamens
Er is geen tentamenrooster beschikbaar voor deze cursus
Verplicht materiaal
-
BOEKM. de Blois (red.), Grondslagen van het recht 1. Hoofdlijnen, Den Haag: Boom juridisch, druk 11.ISBN: 9789462902008
-
BOEKT.E. Rosier (red.), Grondslagen van het recht 2. Achtergronden, Den Haag: Boom juridisch; druk: 3ISBN: 9789089743305
-
BOEKJ. Tigchelaar (red.), Grondslagen van het recht 3, Vaardigheden, Den Haag: Boom juridisch; druk: 6ISBN: 9789462901896
-
BUNDELStudenteneditie wetteksten 2023-2024 Kluwer collegebundel of Blauwe VNW (Verzameling Nederlandse Wetgeving)ISBN: 9789013167498
-
BOEKD. Janssen (red.) Schrijven voor de wetenschap. Academisch redeneren, structureren, formuleren en reviseren. Bussum: Coutinho, 2023, druk: 2.ISBN: 9789046908624
-
BOEKLon L. Fuller, De zaak van de grotverkenners. Een vertaling van The Case of the Speluncean Explorers, Nijmegen: Ars Aequi 2021, druk:1.ISBN: 9789493199194
Aanbevolen materiaal
Er is geen informatie over de aanbevolen literatuur bekend
Coördinator
mr. L. ten Haaf | l.tenhaaf@uu.nl |
Docenten
mr. L. ten Haaf | l.tenhaaf@uu.nl |
Inschrijving
Inschrijving niet via OSIRIS
Permanente link naar de cursuspagina
Laat in de Cursus-Catalogus zien