Uw huidige browser heeft updates nodig. Zolang u niet update zullen bepaalde functionaliteiten op de website niet beschikbaar zijn.
Let op: het geselecteerde rooster heeft overlappende bijeenkomsten.
Volgens onze gegevens heb je nog geen vakken behaald.
Je planning is nog niet opgeslagen
Let op! Uw planning heeft vakken in dezelfde periode met overlappend timeslot
Communicatie in sociale media
Cursusdoel
Vakinhoudelijk
We vergelijken de kracht van woorden met die van afbeeldingen, video's en stories. We kijken naar de impact van aandacht op sociale media en de rol van influencers. We bespreken hoe taaltechnologie bij het automatisch analyseren van communicatie kan helpen en om een beter inzicht te krijgen in het gedrag van gebruikers en gebruikersgroepen. Technieken zoals sentimentanalyse, trendanalyse en visualisatie van communicatie worden besproken.Speciale aandacht zal worden besteed aan de rol die generatieve AI-platforms (d.w.z Chat-GPT en Stable Diffusion) kunnen spelen in sociale media strategieen en vooral in data-analyse en content ontwikkeling.
We richten ons op hoe sociale media kunnen worden gebruikt in onze samenleving, zoals in kleine en grote bedrijven, in non-profitorganisaties, binnen de overheid. We leren om bestaande sociale media-strategieën kritisch te analyseren en innovatieve communicatiestrategieën te ontwikkelen in een van deze instellingen. We bespreken ook de waarde van sociale media data in de huidige algoritmische samenleving (d.w.z. smart city) en hoe deze data worden gebruikt om sociaal gedrag te vormen, economische waarde te genereren, politieke keuzes te beïnvloeden, aanleiding geven tot complottheorieën en de privacy- en ethische vragen die ze oproepen. De impact van generatieve AI-platforms in dit proces zal worden geanalyseerd.
Aanvullende informatie
Let op: dit is een cursus met voorrangsregels. Bekijk het stappenplan op onze website om erachter te komen hoe en wanneer je je voor deze cursus kunt inschrijven.
Exchange studenten zijn gegarandeerd van een plek. Als er meer aanmeldingen dan plaatsen zijn, wordt er geloot.
De cursus wordt in het Engels gegeven, maar Nederlandse studenten kunnen hun opdrachten en verslagen in het Nederlands schrijven. Studenten kunnen ook Nederlandse of Engelse subgroepen vormen om aan opdrachten en rapporten te werken. Afhankelijk van de groepssamenstelling wordt feedback in het Engels/Nederlands gegeven.
Luistertaal
In deze cursus is Luistertaal mogelijk. Deze cursus wordt aangeboden in het Engels (en in het Nederlands - werkgroep). De cursus staat ook open voor studenten die deze taal vooral receptief beheersen (als luistertaal). Deze studenten kunnen desgewenst in het Engels of Italiaans deelnemen, en ook toetsonderdelen in die talen afleggen. Als je van luistertaal gebruik wilt maken, neem dan direct na inschrijving contact op met de docent. Let op: als je van luistertaal gebruik maakt, dan wordt deze cursus opgenomen in de profileringsruimte van je opleiding. De cursus kan dan niet gelden als taalspecifieke cursus binnen het major of minor onderdeel van je opleiding.
Werkvormen
Toelichting
De lezing zal in het Engels gegeven worden. Geen programmering skills nodig. Feedback zal in het Nederlands of Engels gegeven worden op basis van studenten.
Bijdrage
Studenten werken in groepjes van 3 aan opdrachten. Opdrachten vormen de basis voor verslag en project.
Voorbereiding
Studenten bereiden zich voor door het benodigde materiaal te lezen en te luisteren naar opgenomen uitleg.
Toetsing
Verslag 1
Verplicht | Weging 40% | Minimum cijfer 5,0 | ECTS 3
Kennis van sociale media gebruik en bewustwording van ethische kwesties - in staat om communicatiestrategieën van organisaties en bedrijven in sociale media te analyseren (op basis van verschillende tools), resultaten te visualiseren - wetenschappelijke bronnen te gebruiken om conclusies te motiveren - analytisch denken - begrijpen hoe sociale media data economische waarde creëren en hoe platforms geld verdienen aan gebruikersinformatie - mogelijkheid om in groepen te werken.
Verslag 2
Verplicht | Weging 60% | ECTS 4,5
Kennis van social media gebruik en bewust zijn van ethische kwesties - Inzetten van social media in professionele omgeving voor promotie doeleinden - creativiteit en wetenschappelijk bronnen gebruiken voor promotie doeleinden - analytisch denken - begrijp hoe sociale media data economische waarde creëren en hoe platforms geld verdienen met informatie van gebruikers - vermogen om in groepen te werken.
Ingangseisen en voorkennis
Ingangseisen
Er is geen informatie over verplichte ingangseisen bekend.
Voorkennis
Er is geen informatie over benodigde voorkennis bekend.
Voertalen
- Engels
Cursusmomenten
Gerelateerde studies
Thema's
-
Digitalisation
- - Datavisualisatie
- - Data, informatie, kennis
- - Surveillance
-
Sustainability
- - Duurzame steden en gemeenschappen
- - Overig
-
Technology and society
- - Communities
- - Privacy / cybersecurity
- - Smart cities
- - Social media / fake news
Tentamens
Er is geen tentamenrooster beschikbaar voor deze cursus
Verplicht materiaal
Materiaal | Omschrijving |
---|---|
ARTIKELEN | Nader te bepalen |
Aanbevolen materiaal
Materiaal | Omschrijving |
---|---|
LITERATUUR | Lon Safko (2012) The Social Media Bible - Tactics, Tools & Strategies for Business Success John Wiley & Sons. NB: aanbevolen voor studenten met weinig kennis van social media. |
Opmerkingen
Cursus met voorrangsregels. Je dient je in te schrijven voor deze cursus vóór maandag 11 november 2024 om 13.00u.
Coördinator
dr. P. Monachesi | P.Monachesi@uu.nl |
Docenten
dr. P. Monachesi | P.Monachesi@uu.nl |
Inschrijving
Inschrijving
Van maandag 4 november 2024 tot en met vrijdag 22 november 2024
Naar OSIRIS-inschrijvingen
Permanente link naar de cursuspagina
Laat in de Cursus-Catalogus zien